صدای فامور
محمدعلی میرشکاری معلم اسطوره طایفه مالکی

وصف معلم از زبان معلم: مهدی میرشکاری بازنشسته تعلیمات عشایر

محمدعلی میرشکاری و ثبت نام در دانشسرا

می خواهم مطالبی را در مورد اولین معلمی که از طایفه مالکی به پا خاست و به استخدام دولت درآمد بنویسم.

در سال 1346 مرحوم محمد علی میرشکاری از دانش آموزان فعال و ممتاز مدرسه حیدر محمدی ” اولین آموزگار رسمی طایفه مالکی “تصمیم می گیرد که معلم بشود.به همین منظور برای ثبت نام و شرکت درآزمون ورودی رو به دانشسرای عشایری می آورد . دانشسرای عشایری شیراز که به همت مرحوم محمد بهمن بیگی مدیر کل تعلیمات عشایر بنیان گذاشته شده بود ،درآن زمان مرکز تربیت معلم عشایر بود. آن جا موانعی را پیش روی او گذاشته بودند . من جمله این که زمان مراجعه برای ثبت نام به او می گویند طایفه مالکی مشمول جامعه عشایری نیست. به عبارتی شما روستایی هستید و واجد شرایط نیستید!

داوری محمد بهمن بیگی

محمد علی کوتاه نمی آید و بناچار داوری به مرحوم بهمن بیگی کشده می شود. استاد بهمن بیگی پس از شنیدن ماجرا در پاسخ می گوید در صورتی اجازه می دهم شما را ثبت نام کنند که در آزمون ورودی دانشسرا نفر اول بشوید. مرحوم محمدعلی که خیلی به خود اطمینان داشته و امیدوار بوده جواب می دهد باشد! انشاالله من نفر اول خواهم شد.

پس از برگزاری امتحانات دانشسرا و مشخص شدن نتیجه ها، معلوم می شود که پیش بینی درست بوده وایشان نفر اول شده است. به هرحال ایشان وارد دانشسرا شد و دوره های آموزشی را طی کرد.

اولین پست محمدعلی

در زمان پست بندی معلمان ،محل خدمتش روستای مسقان کوهمره سرخی تعیین و در مدرسه آن روستا مشغول به تدریس می شود. آن مرحوم حدود 3 سال به معلمی اشتغال داشت.تا این که به دستور مرحوم بهمن بیگی راهنمای تعلیماتی شد.

محمدعلی در کارش بسیار جدی و موفق بود و برای پیشرفت طایفه خیلی تلاش می کرد. بعنوان مثال در سال 1354 که من معلم روستای هلک بودم و اقامت گاهم در همسایگی برادرش مرحوم رحیم میرشکاری قرار داشت ،سعی می کرد بیشتر از گذشته از مدرسه من بازدید داشته بشد و راهنمایی بدهد.

مدافعی دلسوز برای بچه های طایفه

در نیمه دوم همان سال آقایان جهانشیر اسدپور،جهانبخش میرشکاری،یزدان امیری،عبدالحسین محمد حسین پور جزئ داوطلبانی بودند که خود را برای شرکت در کنکور دانشسرای عشایری آماده می کردند. مرحوم محمدعلی اشتیاق زیادی داشت که هر چهار نفر این ها در دانشسرا قبول شوند. به همین منظورآن قدر نمونه سوالات امتحانی طرح می کرد و به من می داد که از این ها امتحان بگیرم و من نیز بصورت مداوم با نمونه سؤالات مختلف از این ها امتحان گرفتم که خدای را شکر هر چهار نفر قبول شدند.

در جمع بندی می خواهم این واقعیت را بگویم که 90درصد معلم های طایفه مالکی در زمان مدیریت مرحوم محمد بهمن بیگی مدیون تلاش های بی وقفه مرحوم محمدعلی میرشکاری هستند. روحش شاد

0 0 رای ها
امتیاز دهید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x