اهمیت آموزش ابتدایی از نگاه جهانشیر اسدپور آموزگار بازنشسته عشایر

0
75

بنام خدا

گذری کوتاه بر آموزش و پرورش در مقطع ابتدایی

اگر کلمه معلم را به تمام معنا مورد بررسی قرار دهیم، خواهیم دیدکه در طول اعصار،هدایت و راهنمایی بشر بوسیله همین معلمان صورت گرفته است.

در مطالعه زندگی شخصیت های بزرگ دنیا که در افکار مردم تغییری ایجاد کرده و یا موجب ترقّی و تعالی خلق شده اند درمی یابیم که از دو حال خارج نیست یاخود معلّم بوده اند یا برای رسیدن به مقاصد خود از معلمان کمک گرفته اند.

 امروزه تمام ملل متمدن دنیا بر این اعتقادند که وحدت ملی و پیشرفت کشور منوط به داشتن معلم های لایق و کاردان است. چرا که امیدبه ترقّی کشور وآینده ای روشن، به تربیت صحیح فرزندان آن وابسته است که بدون بهره گیری از آموزگار لایق این امرصورت نخواهد پذیرفت.

مشهورترین حکما و دانشمندان همچون ابن سینا ،امام محمد غزالی ،خواجه نصیرالدین طوسی، سعدی، مولانا و … نیز که با تعلیم اخلاق و حکمت، هزاران کس را از گمراهی و ذلالت رهایی بخشیده اند خود معلم بوده اند.

 فردوسی در شاهنامه، با به تصویر کشیده  تاریخ ایران باستان ، درس غیرت و میهن پرستی به مردم ما داده است.

اهمیت آموزش و پرورش در حیات یک جامعه

روی هم رفته انسان در تاثیر بر افکار و عقاید و اعمال دیگران میل فراوان دارد و به پرورش همنوع خود سخت راغب است.

وقتی آموزش و پرورش در حیات یک جامعه این قدر موثرو کارساز است،پس باید لایق ترین عناصر ملت را بر اجرای این امر مهم گماشت تا به درستی از عهده انجام وظیفه خویش بر آیند.

در واقع کسانی که استعداد در تمام جوانب اعم از روحی و جسمی نداشته باشند بدرد معلمی نمیخورند و نباید انتظار داشت که فرزندان این آب و خاک را بطرف سعادت و نیک بختی سوق دهند.

اهمیت تعلیم و تربیت در خردسالی

از طرفی با نگرشی دقیق تر در موضوع آموزش و تعلیم و تربیت درمی یابیم که اساس فرهنگ و زیربنای استقلال کشور و وحدت ملت به تعلیمات دوره ابتدایی وابسته است.

نظر عقلای جامعه و تحقیقاتی که به عمل آمده هم نشان میدهد که بنیان سعادت یا شقاوت یک فرد در همان ده یا دوازده سالگی اول عمر او گذاشته می شود.

اگر این بچه را در همان دوران ابتدایی طوری بار بیاورند که غیرتمند، وظیفه شناس میهن دوست و میهن پرست ،درست کار و به عبارتی عضو موثر و سودمندی جهت جامعه خودش باشد، پس در طول عمر به همین اخلاق و خصلت باقی خواهد ماند.

و چنانچه غیر از این باشد بنظر این جانب، عضوی زیان آور خواهد شدکه علیرغم گذراندن تعلیمات متوسط و عالی، اخلاق او تغییر نخواهد کرد .

 در همین رابطه استاد ادب سعدی شیرین سخن میفرمایند:

هر که در خردیش ادب نکنند              در بزرگی فلاح از او برخاست!

در کشورهای متمدن و پیشرفته از همان خردسالی، اقدام به تاسیس مدارس ویژه نونهالان و کودکستان کرده اند تا بچه ها از همان بدو تولد زیر نظر متخصصین بار آورده شوند و بدین ترتیب اجازه ندهند بعضی از والدین نادان ،فرزندان خود را با اخلاق و عاداتی تربیت کنند که بحال فرد و جامعه زیان آور باشد

به همین دلیل است که معلمان این مقاطع را از بهترین افراد باسواد که آموزش های تخصصی را گذرانده باشند انتخاب می کنند. در صورتیکه در کشور ما بعضاً افراد با کوره سوادی میتوانند شغل معلمی داشته باشند و مدیران نسل آینده را پرورش دهند.

کاروان رفت و تو درخواب و بیابان در پیش        کی روی؟ره ز که پرسی؟چه کنی ؟چون باشی؟

بله عموجان دست اندرکاران باید در عمل نشان بدهند که میخواهند جامعه ای سالم، پیروز، مترقی و سازنده داشته باشیم نه در حرف! حیف و هزاران حیف چه توان کرد؟

از طایفه مالکی بیشتر بدانید

بازدیدها: 40

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید